Lekker koken
Geef een reactie

Gezond BBQ’en

De zon schijnt en de goesting in puree met worst verdwijnt. Wat er wel vaak op het menu staat? BBQ! Maar hoe doe je dat gezond? Diëtiste Kristien weet raad.

  • Snijd op voorhand wat rauwe groenten. Een BBQ betekent meestal lang wachten. Vaak hebben we de neiging om vanalles en nog wat in onze mond te steken. Laat het brood, de chips en de nootjes voor wat ze zijn en doe je te goed aan rauwkost.

    Met dit zelfgemaakt dipsausje smaken je groenten nog beter: meng 75 gram Philadelphia natuur light, 5 eetlepels magere yoghurt, 1 eetlepel verse tijm, 1 eetlepel grof gehakte basilicum en een half bakje tuinkers in een kom. Voeg peper en zout voor de smaak. Een eetlepel bevat ongeveer 15 kcal.

  • Leg eens wat fruit op de BBQ. Maak een spiesje van ananas, perzik of nectarine en grill op de BBQ. Gaat je voorkeur uit naar banaan? Wikkel de banaan in aluminiumfolie en laat het 10 min garen. Serveer wanneer het stuk fruit nog warm is.
  • Kies een keer voor vis in plaats van voor vlees. Vis is lekker op de BBQ in aluminiumfolie met wat groenten en citroensap. Heb je toch liever vlees? Kies dan voor de magere vleessoorten als kip, kalkoen, biefstuk of een varkenshaasje. Wrijf je vlees met een mengsel van kruiden in om het op een caloriearme manier meer op smaak te brengen.
  • Neem niet te grote porties. Legt de gastheer een groot stuk op de BBQ wat jij heel graag wil proberen? Vraag dan aan iemand of ze een stuk met je willen delen. Eet rustig en kauw goed. Zo merk je sneller of je voldaan bent en overeet je je niet.
  • Maak je sausjes zelf.

    Deze gezonde Tzatziki bevat 8 calorieën per smeersel. Benodigdheden: 500 g magere Griekse of Turkse yoghurt, 6 teentjes knoflook, 1 komkommer, 1,5 eetlepel olijfolie, 1,5 eetlepel azijn, peper en zout. Was de komkommer en rasp ze in een vergiet. Laat het 5 minuten uitlekken en druk het overige vocht eruit met je handen. Meng de yoghurt, de geperste knoflook en de komkommer een kom. Voeg de olie en het azijn geleidelijk aan toe. Kruid af met peper en zout. Laat de tzatziki een uur in de frigo staan alvorens op te dienen.

  • Op een BBQ kan de alcohol rijkelijk vloeien. Wissel af met water, dat op smaak is gebracht met stukjes fruit. Met deze combinaties scoor je gegarandeerd tijdens je volgende BBQ: watermeloen met munt, pompelmoes en rozemarijn of frambozen, blauwe bessen en aardbeien. Snijd het fruit in stukjes voor een maximale smaakbeleving.
  • Sluit je BBQ af met een lekker dessert. Een ideale keuze hiervoor zijn waterijsjes. Deze zijn niet alleen verfrissend in de warme zomermaanden maar ze bevatten ook nog eens weinig calorieën. Voor 3 waterijsjes heb je het volgende nodig: een kop vers – of diepvriesfruit, een halve kop water, ijsvormpjes, stokjes en een blender. Snijd het fruit in stukjes en voeg samen met het water toe aan de blender. Blend tot een glad geheel. Vul de vormpjes met het mengsel en steek er de stokjes in. De ijsjes hebben 3 uur tijd nodig om te bevriezen. Indien gewenst kan je magere yoghurt toevoegen aan het geblende fruit voor een heerlijk yoghurt ijsje.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s