In balans - Jij
Leave a Comment

Meditatie: iets voor jou?

Meditatie? Is dat niet iets voor mensen die vluchten voor de realiteit? Luie mensen? Zitten en niks doen? Daar heb ik geen tijd voor. Dat was mijn idee. Vele jaren terug…

Eerste kennismaking

20 Jaar geleden kampte ik met een zware depressie. Aan de basis? problemen met mijn jeugd, mijn huwelijk en vooral met mezelf. Dan ga je zoeken naar meer, anders, rust, een oplossing. Ik ben beginnen lezen over boeddhisme. De Dalai Lama leek mij een ‘gelukkige, rustige’ man die wist hoe je moest leven met jezelf en de problemen die je tegenkomt. Als je leest over boeddhisme dan kom je vanzelf in contact met meditatie.

En ik heb het geprobeerd, toen. Toen ik in de war was over alles. Het lukte niet. Op geen enkele manier. Ik vond geen rust, stilte. Het enige wat ik vond was meer ‘problemen’ met mezelf.

Ik geef niet op

Nu, jaren later, lukt het mij al veel beter. De ene dag al beter dan de andere, dat geef ik grif toe. Ik heb verschillende manieren geprobeerd. Wil je het ook eens proberen? Ik geef je graag wat tips om een start te maken.

De juiste app

Wat mij enorm helpt is de ‘Insight Timer’ app. Een app met verschillende meditatiemethodes, goed uitgelegd. Je kan cursussen volgen, van 10 dagen tot 30 dagen.

Bij meditatie probeer ik, – inderdaad, proberen – aan niks te denken. En dat lukt natuurlijk niet. Of toch zeker niet lang. Ik merk dat het helpt wanneer ik mijn ademhalingen tel.

Adem in: 1
Adem uit: 2
Tot 10.

Geloof me, het kost mij nu, na 2 jaar, nog moeite om tot 10 te geraken.

Telkens wanneer er een gedachte komt, moet je terug met 1 beginnen. En die gedachten komen hoor. Geloof me:

1
‘Die rekening moet nog betaald worden’
1
2
3
‘Ja, ik ben al aan 3! Verdorie.’
1
2

Je raadt het al, het is echt niet zo makkelijk als het klinkt. Belangrijk is dat je de gedachten die komen gewoon laat zijn. Er niet op ingaan. Niet verder gaan met die gedachten. Denk gewoon ‘daar is een gedachte’ en begin opnieuw. Een begeleide meditatie is misschien ‘makkelijker’ om mee te beginnen. Je doet wat de, meestal aangename, stem je zegt. Ondertussen begeleid met een ontspannen muziekje.

 

De juiste plek

Voor je begint zoek je een rustige plek, waar je niet gestoord wordt. Je gaat makkelijk zitten, met een rechte rug, of je legt je neer (pas op dat je niet in slaap valt), je luistert naar de stem van de app en wacht even af.

Het klinkt misschien gek, maar ik mediteer ook op de bus. Ik zit elke dag minstens 2 uur op de bus en je kan niet veel doen dan naar buiten kijken, wat lezen, muziek luisteren. Dus waarom niet een korte meditatie. Ik luister naar een begeleide meditatie, adem rustig in en uit. Zo bereid ik mij voor op een stressvolle dag en sluit ik diezelfde dag weer af. Wanneer ik op het werk aankom ben ik rustig en heb ik positieve energie. Als ik thuiskom heb ik mijn werkdag achter mij gelaten en kan ik genieten van mijn avond.

“You should sit in meditation for 20 minutes a day, unless you’re too busy;   then you should sit for an hour.”    -Old Zen saying

De juiste houding

En dan bedoel ik niet alleen ‘rug recht’, maar ook je verwachtingen naar meditatie toe. Verwacht geen wonderen. Je wordt niet ineens rustig. Je voelt je niet meteen anders. Maar na verloop van tijd merk je veranderingen op. Misschien slaap je beter, begint je dag rustiger, reageer je beter op moeilijke situaties, zucht je tegenslagen weg.

Om mee te nemen

Voor mij heeft meditatie veel voordelen. Ik voel me rustiger, meestal. Als ik het moeilijk heb (collega’s, familie, werk …) ga ik terug naar mijn ademhaling. Eigenlijk kan je meditatie aanpassen aan jouw leven, jouw noden en wensen. Af en toe, regelmatig of volgens een strak schema. Wat jou het beste aanvoelt of wat jij nodig hebt. Met een open mind en vertrouwen kom je al ver. Probeer het eens, een paar keer. Kijk waar het je brengt. Is het niks voor jou? Krijg je er meer stress van? Misschien moet je dan iets heel anders proberen: dansen, zingen, sporten … Heb je de manier gevonden om te ontspannen? Leuk, doe dan zeker verder, probeer verschillende methodes uit en geniet. Het leven kan zo zalig zijn.

-door Petra Nijst, redactievrijwilliger voor [On]gewoon Vrouw

Wil je leren mediteren onder begeleiding? Schrijf je dan in voor onze reeks ‘Mediteren kan je leren’. 

Geef een reactie